Medlemmene strømmer til Venstre

venstre_logo_liten

Onsdag kveld. På denne tiden for to dager siden opplevde jeg mine verste timer hittil i livet. Jeg gråt tårekanalene tomme og linsene tørre. Resultatet av Stortingsvalget 2009 ble ikke slik jeg hadde trodd. Det ble ikke slik noen hadde trodd. Et Venstre under sperregrensa og Lars Sponheim både ut av Stortinget og med varslet avgang som partileder, ble for sterkt for mange av oss. Tilbakemeldingene etter valget viser at det overraskende og skuffende resultatet i stor grad har bakgrunn i redselen for Frp. Mange har fryktet Siv Jensen i statsministerstolen og derfor gitt sin stemme til Ap for å forsikre seg mot en innhuman asylpolitikk og et likegyldig forhold til miljøutfordringene. Selv om Venstres dårlige valgresultat sikkert har flere forklaringsvariabler, er jeg overbevist om at dette er den med sterkest forklaringsevne. I tillegg har nok Høyre tatt tilbake en del av de velgerne Venstre «lånte» i 2005. Det som kanskje gir den sterkeste indikatoren på at vi har vært ofret for taktisk stemmegivning, er den store mengde innmeldinger, e-post og sms som har kommet de siste to døgnene. Nærmere 1200 nye medlemmer har kommet til partiet siden valglokalene stengte, og i skrivende stund tikker det fremdeles inn ett nytt medlem i minuttet. Dette sier noe om et parti som kommer til å mobilisere for fullt frem mot 2011 og 2013. Organisasjonen både sentralt og lokalt er bedre, større og sterkere enn på veldig lenge. Et dårlig valgresultatet rokker ikke ved det.

Vi vant kanskje ikke festen – men vi tok innersvingen på nachspielet!

7 kommentarer

Filed under Valg 2009

7 responses to “Medlemmene strømmer til Venstre

  1. …også er det på tide for Venstre å erkjenne at Sponheim ikke bare har vært bra for oss som parti. Ikke at vi skal diskutere og analysere historien til fordel for et godt fokus på hva vi skal bygge, men at vi må erkjenne noen flere feil og problemer enn de som kun berører innspurten i valgkampen (folks Frp-frykt og garanti-problematikken). For jeg er ganske sikker på at det er fler enn meg som kjenner en venn og slektning med flere som har sagt at «Jeg skulle gjerne stemt Venstre, men jeg kan bare ikke stemmer på en leder som Sponheim».

    Når det er sagt. Jeg gleder meg med deg og resten av partiet. Meg god utnyttelse av vitamininsprøytingen de over 1000 nye medlemmene gir kan vi utvikle en fornyet og tydeligere moderne liberal politikk. Dette har vi allerede sett mange gode blogginnlegg på, og jeg håper vi klarer å ta med oss denne evnen og viljen til fornyelse inn i arbeidet med gjenreising.

  2. Lektor Tørrdal

    Jeg har stemt V i mange år, men ikke i år.
    Hvorfor?

    Pga. Sponheims negative innstilling til et regjeringssamarbeid med FRP. Ja, det er forskjeller partiene i mellom, men jeg mener V sviktet fundamentalt på dette punktet. Partiene har mye til felles, og for folk flest virker det mildt sagt merkelig at V ikke ville sette seg ned med FRP for å forhandle en gang!

    Det mest skremmende er derimot at Sponheim og partiledelsen FREMDELES NEKTER Å TA INN OVER SEG at Venstres «nei» til FRP er det som gjorde at velgerne sviktet V.

    Flertallet av velgerne ønsket et regjeringsalternativ med V-KrF-H-FrP. Da Sponheim utstedte sin «FRP-garanti» var det ikke noe poeng i å stemme V. De ville jo ikke bidra til en regjering der FRP var med. «En høster det en sår…» er det noe som heter.

    Ser en på den rød-grønne siden ser en tydelig at AP har tatt SVs velgere (samme prosent). På den borgerlige siden har Venstres stemmer blit fint fordelt mellom H og FRP.

    Jeg forventer at man nå inntar en annen holdning og forbereder deltakelse i en ny borgerlig regjering – med FRP – i 2013.

    Dersom det ikke skjer, har V utspilt sin rolle nok en gang, og personlig kommer jeg ikke til å stemme V mer hvis partiet ikke nå tar til fornuft og setter seg ned med FRP.

  3. Eirik D Langeland

    Innersvingen på nachspielet? Tja, vil nå heller si dere fikk de sterkeste paracettene dagen derpå :P… men partiet hadde også den sterkeste hodepinen, så det trengtes
    Synd med Sponis forresten… han fortjente bedre enn dette! Og litt synd dette må gå så hardt ut mot Venstre forresten. Et parti som i og for seg ikke står meg så langt unna sånn rent politik, men fordi partiet stort sett har blitt haleheng for det store, blå, rike partiet lenger til høyre er partiet likevel uaktuelt for min del.

  4. Cathrine

    Jeg har i alle år stemt Høyre. I år stemte jeg Venstre for første gang FORDI Sponheim tok avstand fra FrP !!!

  5. Eva Kvelland

    Takk for kommentarer. Skal ikke svare hver enkelt av dere, men bare si følgende: Venstre kommer fremdeles, med eller uten Sponheim, til å være tydelige på at vi ikke kan sitte i regjering med Frp. Noe annet ville være å spille politisk fallitt. Den politiske avstanden er fremdeles for stor. Samtidig kommer vi selvsagt til å samarbeide med Frp i Stortinget fra sak til sak – slik vi alltid har gjort.
    Jeg er enig med de som sier at Venstre i veldig stor grad har vært Lars, og at det ikke bare har vært positivt. Lars har vært både elsket og hatet. Det har vært en av hans styrker og en av grunnene til at han har klart å bært partiet så godt som han har. For Venstre uten Lars, er problemet motsatt. Vi blir verken sterkt elsket, eller sterkt hatet. Alle «liker» oss og vi har veldig stor oppslutning hos folks andre valg. For å sette det på spissen: Vi må skaffe oss flere fiender… Partiet må sette seg ned å diskutere hva vi vil ha ut av Venstre – også uten Lars. Det betyr at vi må høre på folk utenfor partiet, ikke bare ha interne seminarer med innspill fra Aksersgata.

  6. Etter en litt trist, men særdeles hyggelig valgvake på Folk, tok jeg konsekvensen av det dårlige valget og meldte meg inn i Venstre.

  7. Eva Kvelland

    Hyggelig å høre Martin! Velkommen skal du være! Det tikker fremdeles inn mange medlemmer daglig.

Legg igjen en kommentar

