Klaustrofobisk valgkamp

stand

Jeg trekker pusten dypt et par ganger, ser meg til venstre og skotter til høyre, lar haka gli ned mot den allerede toppfesta glidelåsen. Langsomt tar jeg sats – over trikkesporene og inn på fortauet. Nå gjelder det å holde blikket nede, tempoet oppe og interessen borte. Ca slik fortoner sinnet seg når jeg skal bevege meg fra bunnen av Karl Johan og oppover mot Stortinget. Uten forholdsregler blir det en relativt klaustrofobisk opplevelse der alle vil selge meg noe, ha meg til å selge noe eller få meg inn en dør for å prøvesmake noe. Og ca slik tror jeg det for mange fortoner seg når de i disse intense valgkamptider skal bevege seg gjennom et torg, et kjøpesenter eller en trang gågate. 

På lørdag stod jeg på stand i Mandal. Alle partiene på rekke og rad på torget. Jevnt fordel på begge sider av den tettpakka strømmen av mandalitter og tilreisende som søker å komme seg fra en ende av torget til den andre. Vi beveger oss taktfullt (?) og smygende – nærmere og nærmere, før vi angriper og plasserer de forbipasserende mellom oss som en fanget dønning. Brosjyre? Drops? Ballong? Vaffel? Partiprogram? Spørsmål? Svar? «-Jeg får helt klaus av dette», sa ei dame i rød regnfrakk og bugnende handleposer når hun forsøkte å slå seg gjennom horden av slagord og vafler. «-Vil du ikke ha en brosjyre?». «-Nei, jeg vil kjøpe et brød».

Horden av politikere er i gatene for å spre det tidvis glade budskap. Resten er i gata for å handle brød, sko og ny høst-jakke. Ved forrige lokalvalg husker jeg at Frp ikke stod på stand på torget i Mandal. Vi andre synes selvsagt at det var trist for velgernes del – og fint for oss. I år er de tilbake – for å sammen med oss andre skape en menneskelig tunnel av brosjyrer, vafler og ballonger. Jeg forstår godt den klaustrofobiske følelsen man kan få når man må trekke pusten to ganger, brette ut skylappene og ta fart for å komme seg gjennom torget. Heldigvis er det også mange som synes det er nyttig at informasjonen og tilgangen på spørsmål og svar er plassert på torget hver lørdag i valgkampen. Alle dere andre kan trøste dere med at det snart er over og 2 år til neste gang.

Sees vi neste lørdag? Vi har flere ballonger igjen! :-)

Legg igjen en kommentar

Filed under Valg 2009

Legg igjen en kommentar

