«Presidentduellen» må avblåses!

I dag er det ganske nøyaktig en måned til valgdagen. Som selverklært politisk nerd gleder jeg meg alltid til valgkamp og er som en unge i Legoland på valgkvelden. Snørr, tårer, sinne og glede i en salig blanding!

I år er jeg redd for å kjede meg. Hittil har den norske valgkampen hatt flere likheter med det jeg liker minst med amerikansk valgkamp: mye dårlig miljøpolitikk og en kunstig fremstilling av at det kun er to alternativer – Jens eller Jensen.

Jeg opplevde selv en amerikansk valgkamp på nært hold i 2006. Det var ingen presidentvalgkamp, men den hadde likevel store likheter med retorikken vi ser i Norge i dag. Forskjellen er at det i det amerikanske tilfellet i realiteten bare var to alternativer – demokrater eller republikanere. I Norge er det mange. Ifølge valgforsker Svein T. Marthinsen stemmer ikke velgerne på personer, men på partier og saker. La oss håpe det er sant, og at vi får et politikkvalg – ikke et presidentvalg den neste måneden.

– Dette er starten på en kronikk jeg hadde på trykk i Fædrelandsvennen tidligere denne uka. Resten kan du lese og debattere her: http://www.fvn.no/mening/debatt/article692345.ece

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Demokrati, Valg 2009

Legg igjen en kommentar

