Er jeg en løgner og idiot?

politikere

(bildet er lånt fra http://www.roadtripusa.wordpress.com)

Politikere scorer ikke særlig høyt på listen over tillitsvekkende yrkestitler. Hver gang det nærmer seg valg så blir beskrivelsene av oss politikere som gruppe mer og mer negativ. I det du blir politiker faller du som individ litt bort – og du blir karakterisert som en del av et større kollektiv. «Dere politikere» er starten på en setning jeg hører ofte, og som sjelden har en øredøvende positiv slutt. Jeg hører nære bekjente, venner og familie omtale politikere som mennesker du ikke kan stole på, mennesker som er ute etter å lure deg og noen regelrette idioter. Jeg lurer på om de vet at de også snakker om meg? Personen de står ansikt til ansikt med? Personen de har et personlig forhold til? Det fremstår alt for ofte som stuerent å omtale politikere i så negativt ordelag at du ikke en gang ville tenkt så stygt om din verste fiende. 

Hvorfor er det ok å kalle  politikere for løgnere, bedragere og udugelige idioter, mens jeg ville fått offentlig pryl og pisking om jeg for eksempel hadde uttalt at alle førskolelærere var noen kunnskapsløse egoister. Noe jeg ikke mener de er, og noe jeg aldri ville sagt om en hel yrkesgruppe. Politikere har ikke denne type vern mot kategorisering og skitkasting. 

Selvsagt omtaler ikke alle politikerne på denne måten. Sansynligvis så gjør de færreste det. Likevel slipper de som gjør det unna med det. Jeg fortjener å høre det hvis jeg lyver, bedrar og oppfører meg utrettmessig. Jeg forventer også at mange er uenig i politikken min og synes den er idiotisk. Jeg må forvente noen verbale slag når jeg stikker hodet frem. Men jeg og andre politikere fortjener ikke å få det personlige passet påskrevet kun fordi vi er politikere. Jeg kjenner ingen politikere som er politikere fordi de vil det verste for samfunnet rundt seg. Jeg kjenner stort sett bare politikere som er politikere fordi de har et engasjement og et ønske om endre til det bedre.

La oss gjerne ha gode og konstruktive debatter om hvordan norsk politikk fungerer eller ikke fungerer. Om kaos. Om forvirring. Om uenighet. Om politikk. Men husk at vi snakker om mennesker. Ikke bare om systemer.

Jeg er åpen for at det jeg skriver her er en total skivebom og et resultat av min egen nærtagenhet. Jeg skriver det likevel.

Legg igjen en kommentar

Filed under Diverse

Legg igjen en kommentar

