Sørlandspolitikere og sosiale medier

facebook twitter

(bilde: http://www.facebook.com/www.twitter.com)

Jeg skal ikke ta stilling til om man MÅ være på Facebook, Twitter og blogg  etc for å henge med i årets valgkamp. Jeg kan bare anta at det i det minste er en fordel. Enkelte av førstekandidatene i Vest-Agder var sikkert mindre fornøyde med bloggposten jeg la ut for et par uker siden, der jeg rangerte og dissekerte de respektive kandidatenes foreløpige innsats. Ingenting beklages. Jeg mente hvert eneste ord. Tåler dere ikke så pass, så har dere lite i en valgkamp å gjøre. Livet blir mye tøffere når vi vipper august – for ikke å snakke om september. Om det er «enklere» for meg å kritisere politikere når jeg er politiker selv – det tror jeg ikke. Men jeg har i det minste en viss innsikt i hva det handler om å stille seg i frontlinjen og gledelig ta i mot de blodige skuddene som kommer fra alle kanter. Forskjellen er at jeg i denne valgkampen forsøksvis skal være den som fyrer av salvene :-)

Selv er jeg på både FacebookTwitterblogg – og jeg har mye glede av det. Både som privatperson og politiker. Facebook fungerer stort sett som et vennenettverk. Likevel bruker jeg det til å formidle nyheter, debattere med andre og reklamere for mine egne nye bloggposter. Twitter er litt det motsatte. Her følger jeg ingen «venner». Kun journalister, medier, næringslivsfolk og andre politikere. Jeg bruker det til å tilfredsstille det hastige behovet jeg konsekvent har for nyheter. Twitter er kjappere ennå hver halvtime å skulle renne gjennom vg.no, afteposten.no, nrk.no, fvn.no etc. I tillegg reklamerer jeg for nye bloggposter på Twitter. Bloggen er mitt personlige politiske verksted – som likevel ikke er mer personlig enn at jeg ønsker at flest mulig skal lese det jeg skriver – og aller helst bli provosert og gjerne litt rasende – eller glad!

Når det gjelder førstekandidatene våre (inkludert de som alle ikke vet hvem er ennå…), er de varierende tilstede i de nevnte sosiale medier. Som i forrige runde, så må jeg igjen gi Høyres Peter Gitmark en plass i toppen. Men denne gangen må han dele med SV’s Alf Holmelid. De er begge to aktive både på Facebook, Twitter og blogg. Kanskje ikke et utstillingsvindu for enkelte aldersgrupper, men så definitivt avgjørende for å gjøre seg kjent blant yngre velgere. Begge de unge herrene er stort sett aktive i alle kanaler – ofte nok til at det kan kalles jevnlig. Hva så med de resterende? Jeg savner fremdeles en jevnlig strøm av Kari Henriksen i media. Men er hun på nettet da? Ja hun er på Facebook, og selv om det kan se ut som om det er en ørliten sommerdvale akkurat nå, så er hun til vanlig veldig aktiv og bruker det i politisk øyemed. Jeg finner henne ikke på Twitter, men det er klart hun kan være der i jungelen uten at jeg har observert henne (og der fant jeg henne dagen etter, med litt hjelp fra @Adrogne. @karhenr er dog ikke veldig aktiv). Blogg har hun, men den er ikke i full fart for tiden og oppdateringene er få. Alt i alt litt over middels for Kari på sosiale medier, men absolutt ikke dårligst. Siden hun allerede er der, så er utviklingspotensialet absolutt tilstede. Dagrunn Eriksen har en fin blogg på Krf sine nettsider, som jeg faktisk ikke visste at fantes før jeg lette etter den nå. Oppdaterer et par ganger i måneden med korte beskjeder. Helt ok, men ikke noe mer. På Facebook og Twitter finner jeg ikke spor etter deg. Er du der ikke i det hele tatt? I alle de sosiale mediene jeg selv kikker innom, så virker det som om Frp er det definitivt dårligste partiet representert. Åse Michaelsen (jeg har lært meg å bruke det nye etternavnet hennes nå) har jeg ikke oppdaget tidligere, så jeg tok meg en runde for å se – og jeg så ingenting. Med det forbehold at jeg kan overse noe, så er hun ikke representert på internett på noen annen måte enn med et par bilder på Frp sine hjemmesider. Det blir delt bunnplassering med Anne Margrethe Larsen som også er fraværende, med unntak av at noen har laget en fan-gruppe for henne på Facebook og Sigmund Oksefjell som også kan skille med en tilhengerskare på Facebook.

De fleste av kandidatene har en eller flere videoer av seg selv med ymse budskap liggende ute på YouTube.

Det er klart jeg kan ha oversett noe her, men spørsmålet jeg likevel vil stille, er om dette har noen betydning? Har Peter Gitmark en fordel siden han er flink i de sosiale mediene, eller har det ingenting å si? Taper Åse Michaelsen og Anne Margrethe Larsen stemmer på å ikke være representert i disse kanalene? Og ikke minst: Hvordan påvirker de sosiale mediene den politiske debatten og valgkampen?

Legg igjen en kommentar

Filed under Valg 2009

Legg igjen en kommentar

