Hva gjør SV-velgerne til høsten?

svlogo

(bilde: http://www.sv.no)

For noen dager siden ble jeg bedt om å velge mellom SV og Frp som regjeringspartner i en tenkt situasjon (gud forby en virkelig situasjon). Jeg hadde store problemer med å vurdere det ene partiet som mer egnet til å sitte i Regjering enn det andre, og med å plassere det ene partiet politisk nærmere meg enn det andre. Så vil sikkert Frp`ere spør hvordan jeg ikke enkelt kan vurdere et borgerlig parti foran sosialistene, og SV`ere vil lure på hvordan jeg kan vurdere å plassere et parti som både er miljø-, kultur- og innvandringsfientlig – foran SV. Sannheten er at jeg ikke kan gjøre noen av delene. Jeg kan ikke velge. Jeg vil ikke ha noe av dette i Regjering.

Jeg har ofte irritert på meg SV`ere i spaltene i Fædrelandsvennen, og jeg kommer sikkert til å gjøre det igjen (fryktelig vanskelig å la være). Stort sett så handler det ikke om at SV er så mye fjernere for meg enn det Frp er, men heller om at SV faktisk sitter i regjering og derfor er i posisjon til å ha makt og bruke makt. Frp sine luftslott har jeg ikke like stort behov for å stikke nåla i baken på, – nettopp fordi det er bare det; et luftslott.

Det er ikke det SV har gjort galt i regjering jeg reagerer sterkest på. Det er det de ikke har gjort i det hele tatt som er galt. SV er ved siden av Venstre, det partiet som på papiret har den mest ambisiøse miljø- og klimapolitikken. Teorien er relativt lik – praksisen viser store forskjeller. Mens Bondevik 2 regjeringen førte Venstre-politikk på miljøspørsmålet, fører Stoltenberg 2 ikke noe annet enn Stoltenberg-politikk. SV sitter i en regjering som prutet ned på tiltakene i klimameldingen med SV`egen Inga Marte Thorkildsen som saksordfører. SV sitter i en regjering som ikke får på plass grønne sertifikater eller gassrensing. Og ikke minst så sitter SV i en regjering som ikke tørr å plassere røde lys i Lofoten og Vesterålen.

Hva gjør de miljøbevisste SV-velgerne til høsten, når det å stemme SV ikke lenger er et alternativ? Jeg er selvsagt ikke mer objektiv enn at jeg vet hva mitt svar er. Men hva er SV sitt svar?

1 kommentar

Filed under Klima og miljø, Valg 2009

One response to “Hva gjør SV-velgerne til høsten?

  1. Mathias

    Jeg skal ikke skryte av SVs miljøinnsats i regjering. Men å påstå at Bonevik II hadde en bedre miljøprofil? Det, min venn, er historieforfalskning.

Legg igjen en kommentar

