Hvor er førstekandidatene?

DagrunEriksen Gitmark 1215774960000_kari-henriksen_2021024m
Foto: Krf, Svein Sunsdal/NRK, HOD

Det er i tastende stund 80 dager, 1 time og 44 minutter igjen til valgdagen, 14. september 2009. Som den tapende part i en nominasjonskamp, lever jeg selvsagt opp til forventningene om at jeg skal være en bitter og selvgod kjerring som innerst inne ønsker motstanderen dit pepperen gror og bor. Det er dog relativt påtatt, og jeg har selvsagt et lang svettere forhold til en stor andel av de andre førstekandidatene. Spørsmålet er bare; hvor er de?

Jeg må vel kunne plassere meg selv i gruppen over de som følger litt i overkant mye med på norsk politikk, og jeg følger ekstra godt med på hva som skjer på Sørlandet nå i tiden frem mot valgdagen (selvsagt også for å kunne si at det var denne kampen jeg burde vært en del av (påtatt bitterhet igjen…)). Det er under 3 måneder igjen til vi skal putte lappene i urnene, og bestemme hvem vi vil skal representere Vest-Agder på Stortinget de neste 4 årene. Det er et ganske stort ansvar lagt på våre skuldre og det er enorme muligheter vi gjennom det gir til 6 menn og kvinner. Nå er vel jeg relativt fjellstø når det kommer til partivalg, men jeg ønsker likevel å blir gitt muligheten til å bli kjent med de som stiller seg til rådighet for å representere Sørlandet på Løvebakken.

Foreløpig har vi fått lite innblikk i hva de vil. Foreløpig har vi ikke blitt kjent med kandidatene. Og foreløpig ser det knapt ut som om de har startet valgkampen. Nesten alle. Nå som det i denne tastende stund er krympet ned til 80 dager, 1 time og 31 minutter til valgdagen, så la oss ta en kjapp statusoppdatering fra hva jeg fra mitt ståsted har sett av førstekandidatene våre hittil. Det skal sies at kildene mine i stor grad er internett og aviser, og at jeg nok er gjennomsnitlig dårlig til å få med meg lokalsendinger i TV og radio. Likevel – here goes:

1. Peter Gitmark, Høyre. Ingen over, ingen ved siden av. Pr dags dato den eneste førstekandidaten som driver aktiv valgkamp på en måte som synes. Peter har forstått at han må være i alle kanaler, og er å finne både i trykksverte, på blogg, Facebook og Twitter. Jeg følger med deg, og jeg må si du gjør mye riktig. Men hvor mange oppslag kan dere få på å banke på dører?

2. Kari Henriksen, Ap. Ikke den mest anonyme, men den som skuffer mest hittil. Jeg er ikke i tvil om at Kari er dyktig og vet hva hun snakker om og gjør. Men, hvor er hun? Har funnet henne på Facebook og Twitter, men i avisspaltene er hun ennå relativt fraværende. Klarer hun å bli noe annet enn en helsepolitiker fremover? La oss håpe det!

3. Åse Michalsen, Frp. Jeg tar ikke med Stortingsrepresentant Henning Skumsvoll (er det det han heter?), for han har vi heller ikke sett de forrige 4 årene. Men Åse har vi sett, og Åse vil vi sikkert se mye til fremover. Jeg sitter i bystyret i Mandal med henne, og vet at hun er dyktig. Hadde hun bare tilhørt et annet parti…:-) Foreløpig har hun vært ganske anonym i media, og i de sosiale mediene har jeg ikke funnet henne.

4. Dagrun Eriksen, Krf. Dagrun har vært med lenge og har alltid arbeidet jevnt og trutt. Det tror jeg på, men jeg tror det blir for «mykt og varmt». Hun skal ha for at det hun viser i media er politisk og ikke noe annet. Du var tøffere når vi kjempet i skoledebatter for mange år siden, Dagrun. Get back in there!

5. Alf Holmelid, SV. Er på internett. Jeg leser bloggen din og følger deg på Twitter. Du har helt tydlig forlatt startstreken i det siste. Aktiviteten virker å ha tatt seg opp, og du forsøker deg i media – men lykkes ikke med de store markeringene. Tror vi vil se en del til deg i valgkampen, men tipper du får lite spalteplass. Faglig dyktig.

6. Anne Margrethe Larsen, V. Skal selvsagt ikke gå for langt i å kommentere mitt eget partis kandidat (i fare for å bli beskylt for bitterhet :-)). Men, dette har vel heller ikke vært den mest markante skikkelsen i valgkampen på Sørlandet hittil. Må komme seg ut av rollen som utenrikspolitiker og inn i rollen som Sørlandspolitiker. Er foreløpig dårlig på nett, men det er på gang hører jeg.

7. Sigmund Oksefjell, Sp. Litt usikker på om troen på Stortingsplass er tilstede. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke følger helt med på deg lenger, men skal begynne med det nå som jeg er blitt obs på akkurat det faktum. Men har sett at du har vært på trykk med flere leserinnlegg i det siste, både i regionalmedia og i lokalaviser. Er du på nett? Det må jeg sjekke!

Det var vel ca det som finnes av kandidater som kan kapre en plass på Stortinget for Vest-Agder til høsten. Jeg er rimelig sikker på at Ap, Høyre, Frp og Krf kaprer hver sitt direktemandat. Hvem som tar siste direktemandatet og hvem som tar utjevningsmandatet blir spennende å følge.

Jeg tar sikkert feil i noen av mine vurderinger her, men det er nå det jeg kan se fra stuestolen og lesesalplassen! Noen som gjør seg andre observasjoner?

Følg med i de to neste blogginnleggene. Da tar jeg etter planen for meg Sørlandet i regjering og Sørlandspolitikerne i sosiale medier.

Legg igjen en kommentar

Filed under Valg 2009

Legg igjen en kommentar

