Jeg gir deg en god grunn!

basseng

Bildet over har jeg tyvlånt (herved kreditert) av VG-nett. Det tomme svømmebassenget med litt triste og påkledde barn, er kanskje det største symbolet for regjeringens uopfylte løfter. I tillegg kan vi fylle (!) på med vingeklipping av forskningsinnsatsen, svik mot private undervisningsmuligheter og knefall for personvernet. Listen er sikkert uendelig, iallfall i følge VG.

Jeg tror ikke det er noe problem å lage slike lister for all verdens regjeringer, kommunstyrer, partier etc. Denne regjeringen er ikke noe unntak i så måte. For meg har den likevel skuffet ekstra mye på to ekstremt viktige områder: forskning og miljø. Det å stadig bruke forskningsinnsatsen som en salderingspost og aldri rette opp i hvilkeskjæret, er både trist og lite fremtidsoptimistisk. Likevel er det det andre viktige området som gjør at jeg ikke er i tvil om at høstens valg ikke er et sekund for tidlig for et skifte.

De 88 grunnene til VG kunne sikkert vært 72 grunner, 149 grunner, 7 grunner eller 13 grunner. Alt etter hvor mye en ønsker å grave frem (jo mer – jo bedre). Jeg for min del har bare en enkel grunn til at vi må skifte regjering etter 14. september 2009: Vi trenger en regjering som ikke totalt svikter miljøet (les: SV`s enorme kapasitet til å svelge alle de kamelene de blir tilbudt av Ap og LO).

Det er det jeg ønsker meg mest i hele verden, og jeg tror kanskje det er det SV ønsker seg også…

Legg igjen en kommentar

Filed under Klima og miljø, Valg 2009

Legg igjen en kommentar

