Lyngdal vs Mandal

Lyngdal komvåpenMandal byvåpen

«Look to Lyngdal» var det noen som skrev i en avis. Ok tenkte jeg, og satte meg i bilen vestover (ja da, jeg burde funnet en buss med air condition). Selvfølgelig dro jeg ikke til Lyngdal bare fordi en avis fortalte meg at det var det jeg skulle gjøre. Først og fremst skulle jeg på befaring av det som forhåpentligvis blir min første racersykkel (hvis lommeboka gir meg lov) og jeg skulle på et møte. Men når jeg først skulle så langt vestover, så tenkte jeg at det kunne være fornuftig å bruke en times tid til å nettopp se på Lyngdal.

Mange sier at Lyngdal har fått til det Mandal ikke får til. Ok tenkte jeg. La meg da ta en kjapp komparativ analyse av det jeg fikk med meg i Lyngdal i dag, og det jeg kjenner fra Mandal gjennom en lykkelig oppvekst med blomsterkrans på hodet og H-melk i munnvikene (selvsagt uten referanser til Lyngdals-kua).

1. Alleen Senter vs Øvrebyen Senter.
En hver mandalitt som har vært utenfor byens nydelige grenser, vet nok at Amfisenteret ikke akkurat er på topp 72 listen over landets beste kjøpesentre. Men dagens første møte med Lyngdal er jammen ikke noe bedre. Faktisk så må Mandals stolthet sies å være et indre estetisk under sammenlignet med Alleen. I Mandal får du klær og i Lyngdal får du møbler. Ingen høydar noen av sentrene altså og minuspoeng begge steder.

2. Jonas B. Gundersen vs Jonas B. Gundersen
Mitt andre stopp på Lyngdals-ekskursjonen var Jonas B. Gundersen. Jeg var på jakt etter to ting: kaffe og internettilgang. Bingo på begge områder! I Mandal får du vel akkurat det samme hvis du ber om det (selv om jeg selvsagt i det tilfellet foretrekker naborestauranten). Men – Jonas B. Gundersen er kanskje det eneste Mandal fikk på plass før Lyngdal?

3. Badeland vs svømmehall
Ok, jeg var kanskje ikke i badeland i Lyngdal i dag. Men jeg har hørt mye om det, og jeg kjørte forbi et skilt som pekte i retning av det (muligens lukta jeg kloren også). Svømmehallen i Mandal er fin den, men ikke så veldig mye mer enn det. Det som er bra, er at den er nyoppussa. Men mens den ble pussa opp (noe som tok ekstremt lang tid), så måtte svømmeklubben og andre vannglade mandalitter kjøre vestover til… ta ta ta: Lyngdal! Nå truer kommunens økonomi med å nok en gang stenge dørene og sende oss vestover. Forhåpentligvis hindrer bystyret dette i morgendagens behandling av tertialrapporten. Uansett blir det overlegen klor-seier til Lyngdal.

4. Kulturhus vs ikke kulturhus
Lyngdal var før oss med kulturhusbygging, og har sørget for en kulturell lekkasje fra Mandal. Undertegnede må ærlig innrømme at jeg selv har tatt den livsfarlige europaveien vestover for kulturelt påfyll. Utbyggingen på Nedre Malmø kan gjøre at vi igjen kommer med i spillet om folks fritid og penger. Vi må være der! Lyngdal er der.

5. Lyngdal vs Mandal
Patriot som jeg er: Mandal selvfølgelig! Vi har kanskje ikke kulturhus, møbelforretninger og badeland. Vi har Furulunden, sølvvannet, Vigelands hus, en fantastisk skjærgård, en lang og nydelig strand, Venterommet, Verdenzrommet, Kulturfabrikken, en fantastisk lakseelv og mye, mye mer. Vi må slutte å skule til naboen av misunnelse over det vi ikke har, og begynne å stte pris på det byen og kommunen har, er laget av og formet rundt.

Look to Mandal!

1 kommentar

Filed under Mandal

One response to “Lyngdal vs Mandal

  1. Mariann Thiesen

    En fin komparativ analyse, og takk for ditt koselige besøk. Neste gang vil jeg følge deg rundt for å vise deg resten av Lyngdal (badeland). Klorlukta du kjente kom vel fra spaèt mitt *ler*. Jeg er enig med deg, Lyngdal har mye bra, men det har også Mandal. Jeg er veldig misunlig på Furulunden for å nevne noe, men så blir det noen turer til Mandal i løpet av året også. Både på grunn av Furulund, campingen og Amfi senter, som før øvrig har en super service og god produktkunnsap om det de selger. Ja, bare spør meg, for jeg er egentlig «Mistery shopper».

Legg igjen en kommentar

