Personlig forbruk: 13 liter

sas_fly_flymaskin_r_555134g

Jeg er en tidvis aktiv reisende mellom Sørlandet og Oslo. Dagsturer og helgeturer. Mye tid går med på selve forflyttingen av legeme og dokumentmappe fra sør til øst, og jeg merker at det ofte faktisk er mer slitsomt å reise til og fra møtene, enn det er å være på møtene. Jeg skulle veldig gjerne reist mest mulig miljøvennlig hele tiden. Det gjør jeg ikke. Det blir noen togturer og det blir noen bussturer, men det blir også veldig mange flyturer. Spesielt når jeg skal på dagsturer til Sentralstyremøter blir det ofte luftveien innover, mens helgemøtene oftere blir besøkt med tog eller buss. Jeg lurer ofte på hvorfor jeg ikke tar mer buss eller tog? Veldig ofte handler det om muligheten til å komme meg fra Kristiansand til Mandal sent søndag kveld. Hadde busstilbudet vært godt nok til at jeg kunne ta kveldsbuss eller kveldstog til Kristiansand, og kommet meg videre til Mandal, så hadde jeg kanskje også reist mer miljøvennlig. Nå ender jeg dessverre altfor ofte opp med å plassere bilen på Kjevik for å kunne komme meg hjem søndag kveld (og fremdeles er Mandal det mest fantastiske sted på jord…).

I skrivende øyeblikk så er jeg i Oslo. På flyturen inn her i går opplevde jeg noe positivt. Kapteinen sa følgende over høytaleranlegget på slutten av turen (fritt sitert):
«Vi har nå startet innflygingen til Oslo og er 10 minutter foran oppsatt tid. Dette er ikke fordi jeg har kjørt fort og grisete. Tvert i mot har jeg kjørt med redusert fart for å begrense utslippene. Jeg har på denne turen hatt et forbruk på 13 liter for hver av dere passasjerer». 

Det letter iallefall litt på samvittigheten min… :-) Noen som har hørt andre flykapteiner informere om det samme?

2 kommentarer

Filed under Klima og miljø

2 responses to “Personlig forbruk: 13 liter

  1. Ingvild Thorsvik

    Ja, faktisk akkurat det samme! ;)

  2. Eva Kvelland

    Merkelig det der…. Siden du var på samme flyet mener jeg… :-)

Legg igjen en kommentar

