Venstres LM: Min tale til landsmøtet

evavenstre08

Jeg kjenner ikke Vest-Agder Arbeiderpartis førstekandidat, Kari Henriksen. Men nå er det på tide at vi blir kjent. Godt kjent.

Mange bruker innleggene sine på partilandsmøtene til å hilse hjem. Til å gi klar beskjed til presse og velgere hva de vil med sitt politiske ærend. Kari Henriksen brukte sin mulighet til å gi Sørlandet beskjed om at hun vil forby alle de holdningene hun ikke liker.

Jeg er glad i Sørlandet. Det betyr ikke at jeg er enig de tidvis konservative verdiene som speiler seg både i deler av befolkningen og i det politiske livet. På Sørlandet fyller de busslaster som drar til Oslo for å protestere mot at den nye ekteskapsloven skal forstyrre hverdagsidyllen. Jeg er uenig, men det betyr ikke at jeg vil forby det. Jeg liker ikke torskerogn på boks, men jeg vil ikke forby det heller. Tvert i mot.

”Konservative, religiøse og tradisjonelle holdninger ødelegger Sørlandet. Disse holdningene må bort”, sa Kari Henriksen på Aps Landsmøte. Løsningen hennes er blant annet mer penger til forskning. Og ja, vi trenger mye mer penger til forskning, noe kanskje Kari Henriksen kan fortelle sin egen regjering der mottoet lenge har vært ”hvileskjær, på hvileskjær i forskningsbevilgningene”. Men å forske seg bort fra, eller vedta seg bort fra, eller forby holdninger man ikke er enig i, det er løsninger som kun kommer fra et parti der strømlinjeforming og regulering av folks private arena er løsningen på alle problemer.

”Ap-staten” er ikke løsningen for Sørlandet eller andre steder som ikke passer inn i den sosialdemokratiske våte drømmen, og Kari Henriksens generalisering av innbyggerne og holdningene i landsdelen viser oss nok en gang at det er behov for å gjenreise Venstre som et stort parti på Sørlandet. Og jeg siterer Fædrelandsvennens lederartikkel på torsdag: ”Hun kan få en vanskelig valgkamp hvis hun har satt seg som mål å overbevise folk om at måten de har valgt å leve sine liv på er helt feilslått”. Sitat slutt. Det er åpenbart behov for et parti med større visjoner for Sørlandet.

Vi skal gå ut i valgkampen å si at vi ikke kompromisser på klimaets vegne. Vi skal gå ut i valgkampen å si at vi vil ha flere og bedre lærer. Og vi skal gå ut i valgkampen å si at vi prioriterer de som trenger det mest. Hvis vi ikke opptrer tydelig og med evne til å vise hva vi prioriterer, ja da får vi finne oss noe annet å gjøre. Denne valgkampen er viktig. Ikke bare for Venstre, men for ledelsen av landet de neste fire årene. Og noen må snappe flybilletten ut av hendene til Kari Henriksen og andre sosialdemokrater etter valget i september.

Det er oss!

5 kommentarer

Filed under Valg 2009, Venstre

5 responses to “Venstres LM: Min tale til landsmøtet

  1. Hei Eva,

    Så talen din på live-feed. Veldig bra implementering der. Hvem står bak det hos Venstre? Uasett så var det imponerende. Spennende bruk av #venstrelm også.

    Lykke til i valgkampen!! Vil følge med herfra i Kjøben

  2. evakvelland

    Hei

    Vet ikke helt hvem som står bak det, men er jo administrasjonen. Steinar, Frode, Kjartan og gjengen :-)

    Eva

  3. Petter

    Strålende innlegg, Eva! Jeg regner med at Vest-Agder får to V-representanter på tinget;-)

  4. evakvelland

    Jeg er villig til å eksportere et par av de representantene, siden jeg ikke er en av de :-)

  5. Petter

    Ja, jeg glemte et lite ubetenksomt øyeblikk at gjennomsnittsalderen på toppen av lista er nærmere 60…

Legg igjen en kommentar

