Opphissende faktorer

hijab

I følge et oppslag i Fædrelandsvennen for noen dager siden, så skal ikke politikere være for personlige på bloggen sin. Så da må jeg vel moderere mine behov for å blottlegge vaner, uvaner og sjelsliv på denne siden. Dere får heller ringe hvis dere lurer på hvordan jeg har det :-) Jeg må også innrømme at jeg, med stor motvilje, har fjernet et tidligere blogginnlegg i fare for at journalistene i regionsavisen skal syntes det kan være spennende å gjennomgå flere politikerblogger for å avdekke personlige vinklinger… Så nå kan dere lure på hvilket innlegg det var»

Som sagt så gjort, så skal jeg prøve å bevege hjernebarken inn mot at valgkampen snart nærmer seg, og at det faktisk er det denne bloggen er dedikert til. Og dagens tema er som overskriften tilsier: opphissende faktorer – uten seksuell undertone (det hadde jo fort blitt litt for privat for en politikerblogg…). De opphissende faktorene jeg sikter til kan eksemplifiseres gjennom ord som innvandrer, hijab, asylmottak, kriminalitet, muslimisering etc. Det har alltid vært en jevn og konstant debatt om norsk innvandring- og integreringsdebatt. Restriktivitet har alltid stått i kontrast til det mer liberale. Noen vil også mene det handler om om grunnleggende verdier som toleranse på den ene siden og ignoranse på den andre. Uansett standpunkt så har alltid dette vært temaer som har utløst og vist frem et voldomt engasjement og følelsesliv – både hos politikere og i befolkningen forøvring. Det har sikkert en viss historisk forklaring at migrasjon og integrasjon skaper debatt, likevel blir jeg stadig overrasket når jeg oppdager hvor ekstreme standpunktene kan være – også hos de som ellers ikke bruker mye energi på å mene og tro om samfunnsutviklingen og politikken. 

Er det nasjonalfølelser som møter fremtiden?
Er det privatlivets fred som møter åpenheten?

Noe er det iallfall, og det er en interessant debatt å følge. Jeg tror også det blir en debatt vi kommer til å se i valgkampen, hvis da ikke Siv Jensen klarer å ødelegge den med flere knusende påstander om islamisering av Norge innen den tid. Også det er en opphissende faktor!

Legg igjen en kommentar

Filed under Valg 2009

Legg igjen en kommentar

