Midlertidig snøstorm

020908rtb0301

Foto: Rita Tvede Bartelomei, Lindesnes Avis

Jeg sitter og lurer på om jeg snør inne, og om kanskje det å snø inne hadde vært helt perfekt akkurat nå. For å oppklare det første, siden noen vet hvor i landet jeg bor, så snør det faktisk i Mandal i skrivende stund. Viktig å presisere tidspunktet det snør på, for det slutter helt sikkert snart. Snø i Mandal er som snø i helvete – det skal ikke kunne skje! Og hvis det faktisk snør i helvete, så ligger den i ganske nøyaktig like mange timer som jeg har fingre med ring på. Men som sagt så snør det nå, og med takvinduer på alle kanter, så gir følelsen av å snø inne – en følelse av at det er en bra ting. Det nærmer seg slutten av januar, og som vanlig på denne tiden så begynner tomrommene i kalenderen å fordufte på merkverdig vis. Starten på januar byr alltid på godt vær når det kommer til fritid, men overraskelsen er like stort hvert år når jeg ser at igjen så er det bare en illusjon som henger igjen etter juleferiens regn og vind. Strilefsa og havreskjorta kommer like sikkert som at orkideene ikke lever lenge nok. Hadde jeg snødd inne kunne jeg fått tatt igjen alt som ligger i pannebrasken. Jeg kunne avtint fryseren, kanselert alle møter herfra og til verdens ende, tatt studiene på brevkurs og pleid orkideene. Kunne sikkert vært fint i noen få dager. Kjøleskapet hadde tross alt blitt tomt etterhvert og higet etter Glamour og Seven Heaven er ikke stort nok til å engang fylle en kort uke. Men mest av alt så hadde jeg nok faktisk savnet alt det som tetter igjen hullene i kalenderen. Kausale forelesninger i metode, lange møter i mørke rom og frimerkeslikking ved alle ni hull. Jeg har egentlig ingenting å klage over. Alt er selvvalgt og alt er relativt fornøyelig.

Men likevel – når du risikerer å snø inne så er det så absolutt en god anledning til å reflektere over om livet kunne vært bedre på en annen måte. Heldigvis slipper jeg å prøve, jeg slipper å stelle bedre med orkideene, og jeg slipper å skaffe meg bedre plass i fryseren. Det har nemlig begynt å regne! Det snør kanskje ikke i helvete, – men heller ikke i himmelen!,

1 kommentar

Filed under My life

One response to “Midlertidig snøstorm

  1. Hei Eva! Lenge siden sist!
    Jeg innrømmer at jeg fant bloggen din gjennom statusoppdateringen din på fjesboka, men ikke så galt at det ikke er godt for noe, hva?
    Stikk gjerne innom bloggen min og :)

    Og foøvrig så snør det og regner om hverandre i Oslo også. Det ene øyeblikket er det Winter Wonderland og det neste er det slapshelvete.

Legg igjen en kommentar

