Nerdenes hevn?

nerd

Å bli politiker er nerdenes hevn var det noen som sa. Betyr det at en politiker er en som ikke passer inn noe annet sted? En person som ikke får utløp for sine ekstreme tilbøyninger i andre sammenhenger? At politikk er for spesielt interesserte er sikkert sant. Men hva er ikke det? Du blir ikke lege hvis du ikke er spesielt interessert i menneskekroppen og du blir ikke snekker hvis du ikke trives med kroppsarbeid. Du spiller ikke tennis uten å ha svingarmen på plass og du spiller ikke kort uten godt pokeransikt! Jeg tror ikke politikken er så mye mer spesiell enn andre yrker og interesser. Kanskje bort sett fra en ting. Går du inn i politikken så får du kjeft og skyld. Og når du oppdager det – ja så går du likevel ikke ut av politikken. Merkelig det der. Det er ingen andre sammenhenger i mitt liv hvor jeg får mer kjeft og mer skylden for ting. Men likevel så kunne det ikke falle meg inn å gi opp. En eller annen form for fetish må det jo være…

Men likevel, overskriften har noe for seg. Nerdenes hevn. Jeg har vært aktiv i mange forskjellige ungdomsorganisasjoner opp igjen årene. Selv om jeg nå begynner å bli for gammel til de fleste, så har jeg tatt med meg en observasjon relatert til nerdenes hevn. Organisasjonene er fulle av det som populært blir definert som nerder og av mennesker som kanskje har et smalere sosialt nettverk enn de fleste av oss. En politisk organisasjon er åpen for alle som ønsker det og som vil jobbe for organisasjonens formål. Sommerleirer, helgeseminarer, landsmøter, kurs og en rekke sosiale sammenkomster. En slik organisasjon, politisk eller annen, kan lett fungere som et godt sosialt nettverk for mange typer mennesker. Både for oss med et slikt nettverk i bunn og for de som søker et livsnødvendig sosialt nettverk. 

Nerdenes hevn? Ja, på en måte – men kanskje på en positiv måte.

Legg igjen en kommentar

Filed under My life

Legg igjen en kommentar

