Nytt år – nye utfordringer

dep_symbol

Kalenderen viser 2009 og følelsen av å kunne starte på nytt er igjen tilstede. Nyttårsfeiringen ble for min del relativt rolig med et par glass champange, god mat og godt selskap. Rakettene var fine og pinnefrie og forsinka nyttårsmeldinger tikker fremdeles inn på telefonen. Overgangen fra 2008 til 2009 var altså som forventet. Men hva med resten av 2009? Blir det bare sigarer, champange og raketter – eller vil utfordringene fortsatt stå i kø i verden? Selvfølgelig vil de det. 

2009 har to forhåndsbestemte høydepunkter for meg: innlevering av masteroppgaven i desember og stortingsvalget i september. Begge deler er umulig å forutset resultatet av. Masteroppgaven går sin gang, kun avbrutt av en rekke eksamener innimellom. Stortingsvalget derimot er det knyttet ekstrem spenning til for mange. Som kjent så gikk ikke nominasjonen slik jeg ønsket, så min deltakelse i valgkampen blir begrenset, men absolutt tilstedeværende. Regn med meg som en løs kanon på dekk! Jeg er spent på valgresultatet av tre grunner:

1. Hvem sitter i regjering etter valget? Jeg er rimelig sikker på at en ny rødgrønn regjering ikke er et alternativ, og at dersom det skulle vise seg at et borgerlig alternativ ikke er aktuelt, så vil vi få en ren Ap regjering. Det tror jeg landet kan leve med, men jeg tror vi lever bedre med en ny borgerlig regjering. En ny versjon av H-Krf-V kan synes langt frem, men valg er valg og jeg ser ikke bort sett fra det. I så fall vil det være mitt klare førstevalg. Frp og Siv Jensen er klar for regjeringskontorene – dessverre. Både Venstre og Krf har klart sagt fra at de ikke ønsker et regjeringssamarbeid med Jensen, men Høyre har fremdeles ikke gitt de samme tydelige signalene. Jeg håper fremdeles!

2. Hvor godt valg gjør Venstre? For jeg er ikke i tvil om at Venstre vil gjøre et godt valg. Målet er 9 % og målingene er gode. Et sterkt Venstre vil være nødvendig for at et borgerlig alternativ uten Frp skal være reelt. Mitt nyttårsforsett er å bidra til at det skal skje. 

3. Hvem vil bekle plassene på Vest-Agder benken? Dagens sammensetning er ikke god nok og langt i fra markant nok. Jeg har tidligere vist min missnøye overfor mangelen på sterke Sørlendinger på Stortinget. En Stortingspolitiker har de beste forutsetninger for å kunne gjøre en jobb for sin landsdel. Når et flertall av de som sitter der i dag ikke klarer denne jobben – må de byttes ut. 

Valgkampen blir gøy og spennende som alltid – og når valgdagen kommer i september, ja så skal jeg gjøre opp status for mine tre spørsmål. Nå skal jeg sette meg ned om en time og høre Statsministerens nyttårstale. Kanskje han kan gi meg noen stalltips på hvordan 2009 vil arte seg?

Godt nytt år og lykke til med nye muligheter og nye utfordringer!

Legg igjen en kommentar

Filed under Valg 2009

Legg igjen en kommentar

