I full fart bakover!

venstre_logo_liten

I går var det nominasjonsmøte i Vest-Agder Venstre. Et møte med store forhåpninger om endring for mange i fylkeslaget, og spesielt for meg. Anne Margrethe Larsen fra Flekkefjord sitter på Stortinget for Venstre nå og ønsket gjenvalg. Jeg gjorde det tidlig i prosessen klart at jeg ønsket å utfordre henne på førsteplassen, og jeg fikk støtte fra store deler av Venstre i Vest-Agder. Spesielt stod de store kommunene bak meg, og som en hver kandidat som vil opp og frem, så drev vi valgkamp for det vi var verdt. Likevel ble resultatet for oss som ønsket endring, nedslående. Anne Margrethe vant med 25 stemmer, mot mine 16. Nominasjonsprosessen har vært åpen og valget demokratisk, så resultatet har jeg respekt for. Likevel er skuffelsen min på et annet nivå enn mitt personlige nederlag. Jeg er skuffet på Venstres vegne. Venstre er et parti i stor vekst på landsbasis, både når det kommer til meningsmålinger og det økende medlemstallet. Velgermassen vår har blitt stadig yngre og mer urban. I et sosialliberalt parti må sosialliberale politikere opp og frem på listene. I Vest-Agder Venstre er vi nå i full fart bakover. Det tradisjonelle og verdikonservative troner toppen av listen og de store kommunene Kristiansand og Mandal er ikke prioritert. Skal vi på Sørlandet dra i samme retning som resten av Venstre-land, er dette feil strategi.

Vi trenger synlige og tydlige politikere som kan vise frem landsdelen i Oslo. Jeg ønsker Anne Margrethe lykke til, og jeg ønsker toppkandidatene i de andre partiene lykke til. Dere har en enorm utfordring foran dere i misjon for Sørlandet, og jeg vil ikke se 4 nye år med tørke og ørkenvandring.

2 kommentarer

Filed under Valg 2009

2 responses to “I full fart bakover!

  1. Asgeir

    Det var synd Eva! Både Venstre og Stortinget hadde hatt bruk for deg der. Vi får heller sprette sjampisen om fire år!

  2. Kay c. Jørgensen

    Hei Eva…
    Ja det var tragisk…….og som en av dine 16..den lengste bilturen hjem fra Lyngdal noen sinne.
    Ryktene sier;at politikere fra andre partier langs kysten puster lettet ut, nå som ikke du ble valgt!!
    «I WONDER WAY»
    Sees

Legg igjen en kommentar

